zondag 19 mei 2013

uitwisseling Duitsland

Jullie hebben het niet gemerkt. Maar afgelopen week ben ik met school naar Duitsland geweest. Het was voor een uitwisseling. De Duits leerlingen zijn al naar Nederland gekomen en nu was het dus tijd voor ons om naar Duitsland te gaan. Ik heb een superleuke tijd gehad en ik wil het zo nog een keer doen. Vandaag een verslag van mijn weekje duitsland. Een shoplog volgt nog. Veel leesplezier!

 

 
Het begon allemaal een jaar geleden. Vlak voor de zomervakantie kregen we een brief dat je je op kon geven voor een uitwisseling in het schooljaar 2012-2013. Ik heb altijd al op uitwisseling willen gaan. En mijn droom kwam dan eindelijk uit. Je moest wel ingeloot worden. Ik heb me dus meteen dezelfde dag opgegeven. Een tijdje na de zomervakantie kreeg ik te horen dat ik mee mocht. Ik was superblij! Natuurlijk vond ik het ook wel een beetje spannend.
 
Een half jaar geleden kwamen de duitsers dus naar Nederland. Het programma was niet zo spannend, maar we hebben de Ditse leerlingen wel goed leren kennen. We zijn naar space expo en Madurodam geweest. Ook was er op een avond nog een feestje bij een Nederlandse leerling thuis. De dag daarna hebben we nog gekart en chinees gegeten. Die vrijdag gingen ze weer naar huis. Ik ben die dag erg verdrietig geweest, maar ik wist dat ik ze nog eens zou zien. Dat was dus deze week.
 
Vandaag beschrijf ik dag 1.
 
 Maandag zijn we rond 8 uur 's ochtends vertrokken. We moesten ongeveer zes uur met de bus. Daar zag ik wel een beetje tegenop. Maar ik kon niet wachten om de Duitse leerlingen weer te zien. We kwamen bijna een uur eerder dan verwacht aan. En daar waren ze dan. Na een half jaar zagen we eindelijk de Duitse leerlingen weer. Iedereen was vrolijk en blij. We hebben onze spullen in de school gezet en we zijn door de stad gaan lopen. Het was erg mooi daar. Daarna gingen we weer terug naar de school en werden we opgehaald door de ouders van de Duitse leerlingen. De meeste ouders konden alleen geen Engels. Dat was in het begin wel lastig We zijn naar mijn uitwisseling haar huis gereden. Het huis was erg mooi en groot. En die tuin was ook supergroot! Ze had ook een paard. We hebben gegeten en ik ben vrij voeg naar bed gegaan. Want ik was best moe van de reis.
 
Fulda. ( De plaats waar de school van de Duitse leerlingen staat) Ik vind Fulda een erg mooie stad. De stad is wel redelijk gelovig. Tenminste, ze bidden niet ofzo. Maar er staat een kerk en een Dom.
 

 
Dag 2 en 3 en 4 volgen nog!
 
Bron foto 1 , 2 , 3
 
Zouden jullie wel eens op uitwisseling willen?
 
xx Sara
 
 
 
 

1 opmerking: