woensdag 16 januari 2013

profielkeuzestress

Welk profiel moet ik nu gaan kiezen? Wat wil ik later eigenlijk worden? Heb jij geen idee wat voor profiel je wilt kiezen of wat je later wilt gaan doen? Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Wil je weten wat ik nu doe en wat mijn probleem is? Lees dan vooral even verder.

Zoals jullie misschien wel weten zit ik in havo 3. 25 januari moet ik mijn voorlopige profielkeuze inleveren. Jarenlang wist ik wat ik zou kiezen maar nu opeens begin ik toch te twijfelen. Cultuur en maatschappij ga ik uiteindelijk als profiel kiezen denk ik.

Ik wil journalist worden. Dat weet ik echt al jarenlang. Maar om op de opleiding van mijn keuze te komen is erg moeilijk. Er melden zich veel mensen aan en uiteindelijk word door middel van een loting 1/3 toegelaten. Wat als ik niet word toegelaten? Dan kan ik niets.

Wiskunde a was mijn oplossing. Bij alle opleidingen met media en communicatie (behalve journalistiek) moet je wiskunde a hebben. Mijn plan om wiskunde helemaal te laten vallen was dus snel van de baan. Dus ik doe wiskunde a als vrij keuzevak. Maar eigenlijk wil ik ook nog kunst beeldende vorming. Nou kan je bij mij op school een 'sprokkelvak' aanvragen bij de decaan. Dus dat moet ik dan maar gaan doen.

Voordeel: als ik niet word toegelaten bij de opleiding journalistiek kan ik ook nog een jaar vwo gaan doen omdat ik dan wiskunde a heb gekozen. Dan kan ik het jaar daarop me nog een keer aanmelden voor de journalistiek en word ik misschien wel ingeloot.

Genoeg kansen dus!

En die zijn er ook voor jou!

tips:
-Richt je niet meteen op 1 beroep maar kies er meerdere uit.
-Beperk je profielkeuze niet tot 1 beroep.
-Kijk goed rond naar hoge scholen en opleidingen.
-Praat erover met je mentor, vrienden/vriendinnen en je ouders. Mijn moeder heeft me erg geholpen om tot de beslissing te komen die ik nu ga maken.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn tips.
Veel plezier met kiezen!
xx Sara

2 opmerkingen:

  1. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Alleen ik ga waarschijnlijk EM doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook nog aan getwijfeld. Maar ik ben niet zo goed in economie. Veel plezier!

      Verwijderen