vrijdag 1 november 2013

How to: leren voor SE's

Ja hoor! Ook bij mij komen ze er aan. Mijn eerste SE is maandag 4 november. Van maatschappijleer. Deze toets is nog groter dan een repetitie en ik ben echt blij dat het er 1 is. Maar er komen ook nog een paar SE weken aan. Hoe overleef je dit? Ik ga je vandaag wat tips geven.

 
 
 
 



1 Plannen. Goed plannen is erg belangrijk. Ook als je maar 1 toets hebt. Je moet toch veel leren, en dat kan je niet in 1 avond. Maak een duidelijke en overzichtelijke planning voor jezelf en hou je er ook aan.

2 Samenvatten. Dit helpt vaak. Je hoeft echt niet het hele boek van voor naar achter te kennen. Als je de belangrijkste dingen samenvat helpt dat veel. Jaartallen en begrippen zijn ook erg handig.

3 Pauze nemen. Je moet niet alleen maar achter elkaar door leren. Soms moet je ook even pauze nemen. Beloon jezelf met een kwartier op social media of ga even iets eten. Dit helpt echt. Daardoor heb je meer ruimte in je hoofd voor het volgende onderwerp.

4 In de ochtend het belangrijkste nog even doorkijken. Dan ben je helder en je toets komt er bijna aan.

5 Laat je overhoren. Dit doe ik ook altijd. Mijn moeder vraagt alles en streept aan wat ik nog niet weet. Zo kan ik me daar meer op focussen en hoef ik niet alles nog 1000 keer door te kijken.

Dit waren mijn tips. Hopelijk hebben jullie er iets aan!
xx Sara















Geen opmerkingen:

Een reactie posten